In deze zaak was mijn cliënt betrokken geraakt bij een verkeersongeval. Er waren ten tijde van het ongeval geen personen gewond geraakt. De materiële schade was afgehandeld, desalniettemin ontving mijn cliënt ongeveer acht weken later een claim van de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij. Helaas was het wegens privacyredenen niet inzichtelijk om wat voor claim het ging. Aangezien de materiële schade al was afgehandeld zijn wij er vanuit gegaan dat het nu om immateriële schade zou gaan. 

Nu werd het interessant, want welke immateriële schade kan na acht weken optreden? Als het een gebroken ledemaat was geweest was mijn cliënt daar logischerwijs wel eerder over geïnformeerd. In dit geval hielden wij ons voor dat dit om een immateriële schade ging die niet direct zichtbaar zou zijn. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een whiplash wat met regelmaat een aantal weken later pas aan het licht kan komen. 

Naast bovenstaande informatie waren er toch nog wat andere bijzonderheden die ook wat vraagtekens opriepen. Dit zorgde ervoor dat een onderzoek naar het vermeende slachtoffer van de aanrijding een gerechtvaardigd belang kreeg. 

In dit soort zaken passen we een OSINT-tactiek toe wat staat voor Open Source Intelligence. Bij de meeste onderzoeken zal er vaak eerst via internet informatie opgehaald worden. Indien dit niet afdoende is kan er nog een observatieonderzoek plaatsvinden. Dit is uiteraard afhankelijk van de eerder behaalde resultaten.

Nadat er relevante informatie was ingewonnen is de informatie geanalyseerd en konden er verbanden worden gelegd. Het bleek dat het zogenaamde slachtoffer een claim bij de verzekering had ingediend terwijl zij twee weken daarvoor een volledige cursus tot snowboard-instructrice had gevolgd. Daarnaast had zij in de krant gestaan en stond ze ook op diverse sites gepromoot met haar nieuwe functie. 

Nu deze informatie voorhanden was, was het de vraag in hoeverre de claim dan nog van toepassing kon zijn op mijn cliënt? Deze vraag is voorgelegd aan de verzekering van het slachtoffer waarna de claim werd ingetrokken. Hoe het met het slachtoffer is afgelopen is voor ons een raadsel. Voor mijn cliënt was het eind goed, al goed. 

Indien u kampt met claims die volgens u onterecht zijn mail dan naar info@private-eye.nl of bel met 0642022471 voor meer informatie.